Dagisdags

Nu har jag gått på dagis i 4 veckor… Tänk vad tiden går fort! Jag tycker det är jättekul!! Det finns massor av kompisar – både stora och små – att leka med. Mitt dagis heter HallnEtt och jag går på en avdelning som heter Solen. Mina fröknar heter Åberg, Lunkan, Harriet och Oskar. De är jättesnälla!

 
En heldag på dagis kan se ut ungefär så här:

Mamma lämnar mig tidigt på morgonen. Oftast hinner jag bara vara vaken en kort stund innan vi ska iväg, men jag hinner säga ”heej” och ”hejåå” till pappa och när jag väl sitter i vagnen så känns det bra. Jag kommer inte först så det finns några barn jag kan leka med. Några mornar har det varit lite ledsamt att säga hejdå till mamma, men det går över fort för det finns så mycket spännande att leka med. Oftast så är det inte ledsamt alls för jag har redan kommit på vad jag vill göra innan mamma hinner gå!

 
 Oj! Fel skor...     På väg till dagis


Vi äter frukost vid 8 – ibland får vi gröt och mackor, ibland ägg och mackor + fil. Frukost är gott! Sedan leker vi och innan vi går ut så har vi en sångstund där vi också äter frukt Jag gillar äpple och ”bnaan” (=banan) bäst! Jag har en egen sångburk men ”Lilla snigel, akta dig” i. Innan vi äter mat så är vi ute och leker på gården. Jag gillar att klättra i lekställningen, fast det gillar inte min fröken Åberg för hon tror att jag ska trilla ner hela tiden!?! Ibland hittar vi på andra saker, som att gå till Rådhusparken och kolla hur det är där. Sist vi var där var jag nära att trilla i fontänen… Jag har även fått följa med fröken Harriet till stora biblioteket och lånat böcker till dagis och det var spännande. Min dagiskompis Agnes var också med och vi åkte vagn tillsammans. När vi åkte hem så passade jag på att pilla lite på hennes öron (så som jag brukar göra när jag vill mysa/sova)…

 


Middag får vi vid 12 och det har Pietro i köket lagat. Oftast är det jättegott och jag äter mycket (mer än vad jag gör hemma…) Jag älskar kycklinggryta och ris! Vi får soppa ibland och jag har blivit expert på att putta ut de bitar ur munnen som jag inte gillar, t ex ärtor! Hihi!

 


Efter maten sover vi och det tycker jag är skönt. Oftast så sover jag i en timme och det är lagom så att man kan leka igen på eftermiddagen! Lek, mellanmål och mera lek innan pappa eller mamma kommer och hämtar mig. Ibland kommer mormor! Gissa om jag blir glad när någon av dem dyker upp!?! För även om det är kul på dagis så är det jättemysigt att komma hem också!!

Det är skönt att ta det lite lugnt när man kommer hem, så vi brukar titta lite på ”Bobbo” (= Byggare Bob) eller ”Nanna” (Nalle har ett stort blått hus) på TV. Jag vill gärna ut och ”sickla” (=cykla) så det gör vi ibland. Då får inte ”tottan” (=dockan) följa med för hon får inte plats på cykeln… Det tycker jag är dumt! När ”kokko” (=skorna) och ”ackan” (jackan) sedan är av så äter vi lite innan det är dags att sova. Jag gillar bäst att få ”kåv” (=korv) och ”goka” (=gurka). Vilken tur att min pappa också gillar korv så vi kan äta det ofta!! Att ”bådaa” (=bada) gillar jag, men tyvärr gör vi inte det varje kväll. Farbror doktorn har sagt att det inte är bra att göra det för ofta. Urdumt, tycker jag!

 

Så här kan en dag vara nu när man går på dagis! Låter kul, va? Men man går ju inte på dagis jämt utan man är ledig också och då får jag vara med mamma och pappa hela dagarna – hur kul som helst!! Sedan vi hördes sist har vi åkt fyrhjuling och lekt med syssling Emil, kollat på innebandy, busat med ”mommo” (=mormor), morfar och Bea medan mamma och pappa var på bröllop, åkt den stora vattenrutchkanan och badat bubbelpool på Rosenlund, lekt med ”Mimi” (=Emelie), ”Mimi” (=Mille) och ”Maha” (=Maja), busat med ”Ejje” (=Henke) och pratat i telefon med farmor och ”faffa” (=farfar), farbror Tobbe och ”Eooe” (Evelina). Allt det och mer får jag berätta om en annan gång!

  Fyrhjulningskörning    Jag och min syssling Emil
 


Många ”kaamar” (kramar) från

solstrålen Minna

26765-135

Kommentarer
Postat av: Julia

Vad roligt att du tycker om ditt dagis! Jag skulle nog också gärna vilja gå på dagis med dig, för du hittar ju alltid på hyss...hihi.
Jag tycker också att det är lite jobbigt när mamma lämnar mig, men tänk vad snabbt det går över.

Ha det så bra! Kramar Julia

2006-09-12 @ 17:50:52
Postat av: Ejje

Hej Lilla bus-fröken!

Morbror Ejje passar på att skicka en hälsning från jobbet..!?! Ses snart igen för mer bus!

2006-09-14 @ 13:15:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback